måndag 8 juli 2013

Sista dagarna i Kroatien

Vår vistelse här i Kroatien går mot sitt slut. I morgon åker vi hem.

Ett besök här kan varmt rekommenderas. Vackert, trevliga människor och billigt. Men nu börjar det att fullkomligt välla in turister, i alla fall här i Dubrovnik. Så innan dags dato eller efter augusti är att rekommendera. I alla fall om man tänker sig att besöka den här populära staden.

Lisbeth och Thomas

I går tog vi en turbåt till grannön Lokrum för att bada och sola. Ön är ett naturreservat och de flesta invånarna är påfåglar.

På vägen hem hamnade vi en åskskur och det blev nästan kallt för första gången på hela semestern. (Det har dock ordnat upp sig idag där det är 32 igen). Idag har vi varit på shoppningtur tillsammans med Lisbeth och Thomas. Vi har åkt "vanlig" buss - äventyrligt..... Men det gick bra. Vi kom dit vi skulle och vi kom hem igen och vi lyckades shoppa en hel del bra saker = bra dag!

Ingång till fortet uppe på berget. Härifrån bevakade man inkräktarna.

Vi har besökt minnes utställningen om "The homeland war" som låg på toppen av berget ovanför Dubrovnik, dit vi tog linbanan. Här fans även en restaurang med en helt fantastisk utsikt.

Utsikt uppe från berget dit vi tog linbanan
Berg. Mer berg än i alla fall jag hade en aning om.

Ovan ser man några av alla de öar som vi besökte under de två veckor som vi seglade i Kroatiens skärgård.