tisdag 2 juli 2013

Marco Polos ö - Korcula

Det sägs att Marco Polo föddes på ön Korcula. Det är tydligen inte helt bekräftat, men ingen kan heller bevisa motsatsen. Det här är ännu en liten sagoby, bland alla andra vi har lagt till vid.

Fest ombord med champange-lunch.
Anders sa att det här är som att segla i Alperna. - Det går ju inte, men vi förstår vad han menar.
Gränder,gränder och åter små gränder
Här syns bergen på ön Peljesac i bakgrunden igen.

Idag har vi ett födelsedagsbarn ombord (Thomas) och Anders passade på att gå till frisören och göra sig riktigt fin inför kvällens 60-årsmiddag. 60 kona kostade det (ca 65 svenska kronor).

På väg tillbaka till båten träffade vi på den här gammal damen som stod på kajen och sålde sin egentillverkade pekorino-ost. Det var en av de bättre försäljarna som jag träffat på (förutom han som sålde en 25 kilos säck potatis till mig, jag som inte gillar potatis.....). Osten kostade 280 kona (typ, det dyraste vi handlat i det här landet), det var inte förhandlingsbart och när vi försökte få henne att förstå att vi ville ha halva osten, stoppade hon helt resolut ner hela osten i en påse och tittade bestämt på oss.

Hon posterade världsvant när jag frågade om jag kunde ta en bild

Vi startade kvällen med den gamla damens ost och vårt PET-falske-vin. - Vilken fest det blev ombord !!!

Glada gossar på kajen

 

1 kommentar:

  1. Es ist die am dichtesten Bewohnte Insel Kroatiens, randvoll mit natürlichen Sehenswürdigkeiten, Kultur und Spaß. Diese Insel bietet viele unwiederstehliche maritime Zufluchtsorte. Lesen Sie weiter

    SvaraRadera